Військова агресія росії спричинила масштабні збитки інфраструктурі України — їх розмір оцінюється у 157,2 млрд доларів США станом на початок 2024 року. Проте через систему DREAM було подано лише 7713 проєктів на загальну суму 388,34 млрд гривень, що свідчить про низьку активність громад. Однією з причин цієї низької активності може бути непрозорий процес пріоритезації проєктів.
Наразі пріоритезація проєктів залишається ручною та залежною від суб’єктивних рішень представників міністерств. Попри затвердження Постанови №903 у серпні 2024 року, яка передбачає автоматизацію оцінки проєктів на основі критеріїв із ваговими коефіцієнтами, реальний процес оцінювання залишається в руках людського фактору. Це створює серйозні ризики корупції та несправедливого розподілу фінансування.
Методика, на яку спирається Постанова, була розроблена на основі двох методик – Світового банку та Transparency International Ukraine і мала на меті забезпечити справедливий розподіл коштів на основі чітких критеріїв. В “чистому” вигляді методики могли б дискримінувати певні проєкти, тому уряд ухвалив змішану методику, яка будується на системі критеріїв, індикаторів та вагових коефіцієнтів для якісного ранжування проєктів. Проте затверджена методика обмежує автоматизацію процесу.
Команда ГО «Нова Енергія» підготувала полісі-бріф, який містить рекомендації щодо необхідних кроків для забезпечення автоматизації процесу пріоритезації. Це дозволить підвищити рівень прозорості, зменшити ризики корупції та сприяти більш справедливому розподілу фінансування.
Детальніше про проблему та рекомендації ви можете дізнатися у короткому полісі-бріфі тут:
Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» у межах проекту “Підтримка механізмів співвідповідальної відбудови Краснопільської громади Сумської області”. Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково збігається з позицією Міжнародного фонду«Відродження».
Джерело: ГО “Нова енергія”