Вступ
Україна захищає своє право бути вільною і демократичною державою у війні, яку проти неї розв’язала росія. Війна вже суттєво змінила суспільство, державні інститути та стан демократії. Ми не знаємо, коли і як вона завершиться, а також які остаточні наслідки матиме для країни, суспільства, безпеки в регіоні та світі.
Повномасштабне вторгнення зупинило політичні процеси та послабило можливості демократії та звичайні форми громадянської участі. Водночас українці залишаються достатньо консолідованими у ключових питаннях – свободи, миру, безпеки, правосуддя та європейської інтеграції.
Війна створила як загрози, так і можливості. Усередині країни це гуманітарна криза, втрата соціальних зв’язків у травмованому та мілітаризованому суспільстві. Існує ризик згортання демократичних інститутів. У міжнародному вимірі – слабкість демократичних країн у боротьбі з авторитаризмом, популізмом та кризою ліберальної демократії лише посилює глобальну нестабільність.
Попри стійкість українців та їхню єдність у боротьбі за майбутнє країни, понад 3 роки повномасштабної війни завдали Україні величезних втрат. Суспільство, виснажене війною, вразливе до обіцянок швидких і простих рішень складних проблем. Державна політика зосереджена переважно на питаннях безпеки та оборони.
Водночас суспільна напруга зростає. Люди мають різний досвід війни, що призводить до зростання відчуження. Україна стикається з економічними втратами, гуманітарною кризою, скороченням доходів, обмеженням свобод, психологічними травмами, новими лініями поділу у суспільстві, масовою міграцією та зростанням соціальної нерівності.
Головний виклик – довготривалий вплив війни, який супроводжується депопуляцією, виснаженням людського капіталу, ерозією демократичних інститутів та глибокими змінами у суспільстві. Якщо не запровадити запобіжні механізми зараз, вже дуже скоро Україна може зіткнутися з глибоким розчаруванням, кризою довіри, невирішеними травмами війни, скепсисом щодо власної державності, демократичного ладу, ролі Заходу, труднощами на шляху до ЄС, що може послабити національну єдність.
Проте є дві ключові можливості. По-перше, прискорене розширення ЄС, не лише для України, а й для Молдови та Західних Балкан. Інтеграційна “рамка” дає регіону шанс зміцнити демократію та зберегти відкрите суспільство. По-друге, стійкість українців і їхнє незмінне прагнення до відкритої, інклюзивної держави, заснованої на свободі, гідності, участі громадян та соціальній згуртованості. Але збереження цих можливостей не є гарантованим і потребує постійних зусиль громадянського суспільства.
Війна росії змусила ЄС переглянути свою політику щодо “сірих зон” у Європі. Розуміння стратегічних та політичних загроз повернуло питання вступу України до ЄС у центр уваги. Україна утвердилася як самостійна східноєвропейська держава, зміцнює геополітичну роль ЄС та формує регіональні альянси, зокрема з країнами Північної Європи та Балтії.
На світовій арені Україна демонструє, що свобода, демократія, права людини та інші цінності відкритого суспільства варті боротьби.
Ми переконані, що громадянське суспільство відіграє одну з ключових ролей у збереженні демократії та духу свободи в Україні. Воно бореться за те, щоб його участь не зводилася до формальностей.
Після початку повномасштабної російської агресії українські громадські організації згуртувалися у потужну горизонтальну мережу співпраці. Вони очолили адвокаційні кампанії щодо міжнародної підтримки, механізмів правосуддя, стримування агресора та майбутніх гарантій безпеки.
З’являються нові впливові групи – волонтери, ветерани, переселенці, жертви воєнних злочинів, родини постраждалих від війни. Вони самоорганізовуються, щоб домагатися визнання, справедливості та участі у прийнятті рішень. Вони мають енергію та довіру суспільства.
Наша мета – надати їм можливості, інструменти та допомогти всьому суспільству якісніше сприйняти цінності відкритого суспільства, які допоможуть активним громадянам ефективніше гуртуватись, діяти, досягати спільних цілей.
Фонд працюватиме над напрямами політики, які стосуються євроінтеграції, громадянської стійкості, місцевого самоврядування, відновлення соціальних зв’язків, справедливості для постраждалих і покарання винних у воєнних злочинах.
Ми віримо, що Україна може стати сильною, демократичною державою, де громадянське суспільство матиме ще більше можливостей. Ключові реформи, необхідні для вступу до ЄС, продовжать втілюватися, а війна не зламає демократичного вибору українців. Україна збереже свою суб’єктну роль у світовій політиці.
На національному рівні організовані громадяни з демократичними поглядами мають стати сильнішими, краще самоорганізованими, отримати більше ресурсів і мати змогу ефективно боротися з несправедливістю, посилюючи демократичну стійкість країни.
На міжнародному рівні досвід України допоможе знаходити ефективні рішення в контексті глобальних криз. Це сприятиме кращій координації демократичного світу в питаннях миру, справедливості, безпеки, рівності, економічних викликів і кліматичних змін.
Ми переконані, що люди – головна сила України та її демократії, тому наша стратегія орієнтована на них. Ми працюватимемо над тим, щоб і суспільство, і держава залишалися стійкими, а довіра між ними будувалася на підзвітності та інклюзивності.
Світ не має готових рішень для настільки масштабних проблем, як ті, що викликані російською військовою агресією. Але в Україні є розуміння: захист свобод та демократії – ключ до стійкості під час війни та досягнення справедливого миру після неї. Фонд зосередиться на підтримці цього консенсусу. Ми також віримо, що український досвід у збереженні демократії та подоланні травм може стати корисним для всього світу – не лише для завершення війни, а й для кращого майбутнього після неї.
Стратегічні пріоритети Фонду
Наша головна мета – захистити стійкість демократії в Україні під час війни та після неї. Ми прагнемо посилити суспільний запит на врядування з участю громадян, зміцнити соціальну згуртованість і мобілізувати громадянське суспільство навколо демократичних цінностей та свобод.
Ця мета реалізується через роботу з трьома стратегічними пріоритетами:
- Демократичне врядування за участі громадськості під час війни та після неї;
- Правосуддя, підзвітність і стале відновлення, орієнтоване на людину;
- Підтримка вступу України до ЄС та вирішення глобальних викликів задля перспективи мирного і демократичного світу.
Пріоритет 1: Демократичне врядування за участі громадськості під час війни та після неї
Ціль 1.1. Незворотність демократичного розвитку України
Щоб Україна впевнено рухалася демократичним шляхом, Фонд та партнери підтримуватимуть реальні механізми громадянської участі, зміцнення демократичних інституцій та їхню роль у створенні та впровадженні політик і реформ.
Важливо забезпечити стабільне середовище для діяльності громадянського суспільства, майбутнього виборчого процесу та політичної конкуренції. Україна повинна досягти прогресу в переговорах про вступ до ЄС, особливо у сфері фундаментальних реформ. На місцевому рівні необхідно забезпечити громадам доступ до ухвалення рішень, державних послуг, місцевої демократії та реформ.
Для цього Фонд співпрацюватиме з аналітичними центрами та громадськими організаціями, щоб розробляти, тестувати та просувати відповідні політики. Прозорість, підзвітність і громадянська участь мають стати загальноприйнятими нормами.
Як ми бачимо досягнення цілі:
- Процес ухвалення рішень стає більш інклюзивним, а політики (policies) відповідають інтересам громадян. Консультації, діалоги та дебати щодо ключових суспільних питань практикуються регулярно, незалежно від можливих змін у владі;
- Організації громадянського суспільства (ОГС) та громади отримують ресурси та можливості впливати на політику;
- Відновлюється децентралізація, фінансова автономія громад, розвиваються практики підзвітності та чесного врядування на місцевому рівні;
- Громадянське суспільство створює умови для підтримки політичної конкуренції та забезпечення прозорих виборів після скасування воєнного стану;
- Українці мають голос у питаннях війни та миру, громадянське суспільство залучене до мирних ініціатив, а очікування суспільства не ігноруються.
Ціль 1.2. Рівні можливості для тих, хто найбільше постраждав від війни
Війна створила нові суспільні групи, які мають високий рівень довіри та прагнуть брати участь у процесах, що впливають на їхнє життя. Важливо, щоб вони стали частиною демократичних змін, а не залишилися осторонь.
Ми працюємо над створенням відкритого середовища, де ці групи зможуть реалізувати свою громадянську активність. Особливу увагу приділяємо підтримці нових лідерів, серед яких ветерани, волонтери, внутрішньо переміщені особи, жінки, а також біженці, які повертаються. Ми допомагаємо їм отримати голос, доступ до платформ для висловлення своїх позицій та інструменти участі, які не залежатимуть від політичної волі окремих посадовців.
Наша мета – не просто дати їм можливість боротися за свої права, а й допомогти перейти від окремих ініціатив до спільної роботи над комплексним демократичним порядком денним. Активна участь цих груп у громадському житті має ключове значення для досягнення справедливого миру, демократичного розвитку та європейського майбутнього України.
Як ми бачимо досягнення цілі:
- Люди, які найбільше постраждали від війни, отримують ресурси, знання та умови для рівноправної участі в громадському житті та прийнятті рішень;
- Громадянське суспільство має свій голос у визначенні пріоритетів реформ, зокрема, у питаннях реінтеграції ветеранів, підтримці ВПО, реформі деінституалізації (відмові від закладів інтернатного типу), доступі до держпослуг і компенсації жертвам війни;
- У громадах розробляють і впроваджують комплексні програми підтримки ветеранів та ВПО, враховуючи місцеві потреби та специфіку регіонів;
- ОГС мають ресурси та мотивацію працювати за принципом «рівний-рівному», впливати на політику та ефективно комунікувати з громадянами;
- На рівні громад реалізуються проєкти з управління конфліктами, які допомагають об’єднувати людей та використовувати діалог для безпеки та згуртованості;
- ОГС спільно з громадськістю домагаються впровадження підтримки для людей з інвалідністю та їхніх сімей у громадах;
- ОГС знаходять і підтримують нових місцевих лідерів серед ВПО, допомагають створювати ефективні команди та залучають їх до ухвалення рішень;
- Ради ВПО надають експертну підтримку, покращують умови для переселенців і зміцнюють приймаючі громади.
Пріоритет 2: Правосуддя, підзвітність і стале відновлення, орієнтоване на людину
Ціль 2.1. Дієві механізми правосуддя та відповідальності за міжнародні злочини
Війна є джерелом глибокої несправедливості. Українці не можуть зупинити цю несправедливість, а єдиного ефективного механізму правового захисту не існує в поточних умовах. Тому важливо дати українцям перспективу та можливість впливати на процеси правосуддя. Раннє залучення до цих процесів допомагає запобігти розчаруванню та радикалізації постраждалих.
Ми працюватимемо над цим у складних умовах, коли міжнародна підтримка розслідування воєнних злочинів залежить від політики США, в умовах, коли існує реальний ризик жертвування справедливістю заради пошуку умов миру. Щоб цього не допустити, МФ “Відродження” та Фундації Відкритого Суспільства посилять адвокаційні зусилля, захищаючи правосуддя в контексті злочинів війни.
Ми ставимо три ключові завдання:
- Домогтися реального правосуддя для винних у міжнародних злочинах. Це має бути не лише символічні вироки, а й ефективні засоби правового захисту, зокрема, компенсація жертвам війни. Всі постраждалі повинні мати справедливе і чітке право на відшкодування;
- Залучити всі зацікавлені сторони до розробки рішень, які балансуватимуть очікування суспільства щодо правосуддя. Це включає політику пам’яті, доступ до правосуддя, документування злочинів та створення механізмів, що гарантують, що жертви не будуть забуті;
- Розробити та впровадити міжнародні й національні механізми правосуддя та компенсації. Наразі вже досягнуто значного прогресу в об’єднанні громадянського суспільства та міжнародних партнерів навколо цієї мети. Ми підтримуватимемо зв’язки з регіонами, які також пережили конфлікти, щоб обмінюватися досвідом і спільно розробляти ефективні рішення. Особливо цінними є партнерства з громадянськими суспільствами Західних Балкан, Латинської Америки, Африки, Азії та Близького Сходу.
Як ми бачимо досягнення цілі:
- На основі спільного документування національні розслідування воєнних злочинів ведуть до ідентифікації головних винуватців;
- В Україні створено комплексну систему підтримки жертв злочинів із залученням асоціацій постраждалих;
- Міжнародний механізм компенсацій працює прозоро, має чіткі процедури та достатнє фінансування;
- Діє міжнародний спеціальний механізм відповідальності за злочин агресії;
- Тривають розслідування МКС щодо злочинів проти дітей, катувань, атак на цивільну інфраструктуру. НУО обмінюються інформацією, щоб ідентифікувати відповідальних посадовців;
- Розроблена державна політика пам’яті, яка враховує голоси всіх постраждалих груп;
- Відбувається інклюзивний діалог щодо механізмів репаративного правосуддя між громадянськими суспільствами різних країн;
- Створено ефективний механізм звільнення та повернення військовополонених, затриманих цивільних і депортованих дітей за участі міжнародних посередників;
- Підготовлено консолідоване бачення змін до розділу Конституції про права людини за участі провідних юристів з різних країн.
Ціль 2.2. Ефективні інструменти для економічної стійкості, відновлення та соціальної згуртованості
Стійка демократія неможлива без гідних умов життя. Україна має створити такі умови під час війни та після неї, щоб люди могли не просто виживати, а самореалізовуватися. Це означає підтримку громадян і громадських організацій, які працюють над збереженням стійкості, демократичних цінностей та належного врядування. Вони повинні брати участь у прийнятті рішень і відігравати активну роль у відбудові своїх громад.
Процес відновлення має бути інклюзивним та орієнтованим на людей. Це передбачає створення горизонтальних спільнот, які здатні до самостійного розвитку, зміцнення довіри, подолання соціальних розривів та активну участь у процесах реконструкції. Прозоре та справедливе відновлення важливе не лише для України, а й для її інтеграції до ЄС.
Фонд підтримуватиме громадські організації та аналітичні центри, які відстоюють потреби громадян та пропонують рішення для переходу від стану виживання до відновлення. Ми працюватимемо над масштабуванням успішних ініціатив, залученням громадян до моніторингу процесу відновлення та адвокацією необхідних реформ. Культура, співтворчість і самовираження також відіграватимуть важливу роль у цьому процесі, адже вони допомагають осмислити досвід війни та стимулювати майбутню співпрацю.
Окрему увагу ми приділяємо демографічним викликам та депопуляції. Інвестиції у людський розвиток, соціальний капітал та згуртованість допоможуть Україні подолати ці проблеми. Важливо також розробити міграційну політику, яка відповідатиме реаліям війни та відновлення, враховуватиме досвід ЄС та сприятиме поверненню українців.
Оскільки Україна рано чи пізно має повернути тимчасово окуповані території, ми будемо сприяти політичному діалогу щодо їхньої реінтеграції. Також працюватимемо над підтримкою зв’язків із понад 6 мільйонами українців за кордоном, зокрема з «новою діаспорою». Їхній досвід тимчасового захисту в ЄС може стати основою для майбутніх рішень щодо інших жертв міжнародних конфліктів.
Як ми бачимо досягнення цілі:
- Громадські організації та аналітичні центри на всіх рівнях розробляють рішення для економічної стійкості та відновлення, обмінюються знаннями та розширюють співпрацю;
- Спільні ініціативи ОГС, уряду, бізнесу та міжнародних партнерів зміцнюють економічну стійкість громад;
- Громадяни беруть участь у незалежному моніторингу відбудови, що покращує прозорість і підзвітність місцевої влади;
- Принципи «зеленого», інклюзивного та розумного розвитку інтегровані у стратегії відновлення, а громадяни поінформовані про можливості участі;
- Розроблена недискримінаційна міграційна політика, яка враховує кризу людського капіталу, сприяє економічній стійкості та подоланню депопуляції;
- Визначено бачення майбутнього деокупованих територій, підготовлена та просувається відповідна законодавча база для їхнього майбутнього відновлення;
- ОГС та місцеві громади мають ресурси та мережі для посилення людського капіталу, соціальної інклюзії та подолання суспільних розривів;
- Масштабовані ініціативи сприяють інклюзивному діалогу, спільному плануванню відновлення, довірі та соціальній згуртованості;
- Фонд підтримує людський розвиток через культурні проєкти, які допомагають формувати демократичну громадянську ідентичність.
Ціль 2.3. Реінтеграція ветеранів війни та розширення їхніх можливостей
В Україні вже понад 1,3 мільйона ветеранів війни, і їхня кількість продовжує зростати. Разом із сім’ями загиблих і зниклих безвісти ця група потенційно налічує щонайменше 5 мільйонів людей – майже шосту частину населення. Ветеранська політика має бути комплексною, справедливою та враховувати потреби всіх постраждалих.
Фонд з 2014 року підтримує ветеранську спільноту та є найбільш послідовним донором громадянського суспільства у цій сфері. Ми не виокремлюємо ветеранів як окрему групу, а фокусуємося на їхній участі в демократичних процесах. Інклюзивний підхід до реінтеграції ветеранів важливий не лише для них самих, а й для суспільства загалом.
Наш підхід ґрунтується на трьох основних принципах:
- Протидія маргіналізації та радикалізації – забезпечення доступу до якісних послуг підтримки та прозорого прийняття рішень щодо ветеранів;
- Відновлення соціального капіталу ветеранів – залучення їх до відновлення країни та європейської інтеграції;
- Людиноцентричний підхід – адаптація політики реінтеграції на місцевому та національному рівнях з урахуванням потреб ветеранів.
Фонд працюватиме над вирішенням складних питань, які часто залишаються поза увагою інших донорів. Це, зокрема, адвокація нового законодавства, що замінить застарілі акти 90-х років, захист прав ветеранів, які перебувають у конфлікті з законом, а також питання безпеки громад. Важливим напрямом є підтримка реформ у наркополітиці, яка має зосереджуватися на декриміналізації та соціальній підтримці, а не на каральних механізмах.
Щоб посилити суспільну підтримку та розуміння ветеранської політики, Фонд розширюватиме комунікацію та співпрацю з партнерськими організаціями. Ми наголошуватимемо на важливості справедливості, підзвітності та прозорості у процесі реінтеграції ветеранів.
Як ми бачимо досягнення цілі:
- Ухвалено та впроваджено нове законодавство щодо ветеранів, яке забезпечує їхні права та розширює можливості для розвитку;
- Місцеві громади отримали необхідні ресурси та знання для ефективної реінтеграції ветеранів;
- Ветеранська спільнота активно співпрацює з громадянським суспільством, будує партнерства з ОГС, активістами та вразливими групами;
- Відбувається громадське обговорення складних проблем маргіналізованих ветеранів;
- Інфраструктура та реформи, що стосуються ветеранів, інтегровані у плани відновлення та європейської інтеграції України.
Пріоритет 3: Підтримка вступу України до ЄС та вирішення глобальних викликів задля створення мирного і демократичного світу
Ціль 3.1. Стійкий прогрес у переговорах про вступ до ЄС як ключовий інструмент реформ
Україна визначила європейську інтеграцію як головний політичний пріоритет. Однак реальний поступ у реформах вимагає більшої політичної волі та узгоджених дій з боку влади та громадянського суспільства. За планом уряду, всі критерії членства мають бути виконані до 2027 року, що є амбітним завданням.
Фонд підтримуватиме незалежні аналітичні центри у наданні політичного аналізу та консультацій уряду. Також ми працюватимемо над підвищенням обізнаності громадськості про реформи, пов’язані зі вступом до ЄС, та зміцненням діалогу між українськими та європейськими експертами.
Українське громадянське суспільство відіграє ключову роль у переговорному процесі та зможе впливати на нього через:
- Незалежний аналіз та моніторинг відповідності національного законодавства і політики вимогам ЄС, адвокацію реформ та підтримку урядових планів;
- Проведення публічних та закритих діалогів між стейкхолдерами для узгодження позицій і формування національного консенсусу щодо євроінтеграції;
- Підготовку місцевих громад до змін, пов’язаних зі вступом до ЄС, участю у програмах ЄС, обмінами досвідом і впровадження європейських практик;
- Аналіз впливу вступу України до ЄС, визначення стратегічних позицій на переговорах та ведення діалогу з європейськими партнерами.
Фонд зосередиться на тому, щоб європейська інтеграція залишалася загальносуспільним пріоритетом. Ми підтримуватимемо суспільний запит на європейську інтеграцію та сприятимемо утвердженню України як активного учасника глобальної демократичної спільноти.
Тематично ми зосередимося на двох напрямах.
Перший – експертна та політична підтримка переговорів про вступ до ЄС. Це включає аналіз політик, позицій та інституцій, розробку рекомендацій, незалежний моніторинг та оцінки (тіньові звіти). Також ми сприятимемо діалогу між зацікавленими сторонами та співпраці різних секторів для узгодження інтересів, підтримки реформ та обміну досвідом. Важливим елементом стане навчання на прикладі інших країн-кандидатів, міжнародна комунікація, адвокація та діалоги з експертами й партнерами в країнах ЄС.
Другий напрям – просування євроінтеграції на місцевому рівні. Ми сприятимемо розробці регіональної політики України, стратегіям місцевого розвитку, залученню громадян через демократичні механізми. Підтримуватимемо співпрацю українських громад із громадами-побратимами в ЄС, а також допомагатимемо місцевій владі працювати з міжнародними донорами та програмами ЄС. Окремий фокус – підвищення обізнаності про процес євроінтеграції та ключові стандарти: доброчесність, підзвітність, безбар’єрність, соціальна інтеграція вразливих груп, захист прав людини, боротьба з дискримінацією, безпека, охорона довкілля та кліматична відповідальність.
Прозора та доступна інформація про реформи, пов’язані з ЄС, допоможе зміцнити суспільну підтримку євроінтеграції. Ми приділимо значну увагу роз’ясненню європейських цінностей через інформаційні кампанії, публічні діалоги та співпрацю з місцевими ЗМІ. Наша мета – пояснити, як ці цінності впливають на повсякденне життя людей та сприяють створенню справедливого, інклюзивного суспільства.
Ми будемо працювати з партнерами з громадянського суспільства в ЄС, на Західних Балканах, у Молдові та Грузії, щоб спільно підтримати розширення Європи. Разом із Фундаціями «Відкритого суспільства» ми працюватимемо над адвокацією вступу до ЄС та захистом демократичних здобутків у наших країнах.
Через регіональну співпрацю ми допоможемо прискорити розширення ЄС, сприяти його реформуванню та зміцненню європейської безпеки.
Як ми бачимо досягнення цілі:
- Аналітичні центри та громадські організації беруть активну участь у міжвідомчих урядових робочих групах за всіма розділами переговорів;
- Буде розроблено та узгоджено контрольні показники для кластеру «Основи», зокрема Глав 23 та 24, за участі громадянського суспільства. Уряд забезпечує їхню належну імплементацію під громадським наглядом;
- Після скринінгу, який Європейська Комісія проведе у 2025 році, буде ухвалена нова Загальнодержавна програма правового наближення до законодавства ЄС (у 2025 або на початку 2026 року). Її реалізація триватиме до кінця 2027 року із залученням громадянського суспільства;
- До кінця 2027 року Україна отримує оцінку «добрий рівень підготовки» (4 з 5) за більшістю розділів переговорів;
- ЄС ухвалить рішення про відкриття всіх 35 розділів переговорів про вступ та закриття принаймні деяких із них до кінця 2027 року;
- Спільно з європейськими аналітичними центрами буде проаналізовано економічні вигоди для ЄС від вступу України. Ця інформація широко поширюватиметься та підтримуватиметься серед інституцій ЄС, урядів та суспільств країн-членів.
- Громадянське суспільство ініціює та узгодить з урядом концепцію європейської інтеграції на регіональному та місцевому рівнях. Вона стане основою для державної регіональної політики, реформ місцевої демократії та імплементації норм ЄС, а також участі у програмах ЄС.
Ціль 3.2. Громадянське суспільство як основа міжнародної підтримки справедливого та сталого миру в Україні
Міжнародний фонд «Відродження» працюватиме заради того, щоб зберегти і зміцнити демократичний міжнародний альянс, який захищає свої цінності та принципи. Сьогодні міжнародні дискусії все частіше зміщуються від теми перемоги України до можливих переговорів про припинення війни. В таких умовах критично важливо зберегти громадську підтримку України в ключових країнах-партнерах. Це означає, що громадянське суспільство в цих країнах має залишатися на боці України та активно її підтримувати.
Фонд і партнери докладатимуть зусиль для консолідації міжнародної підтримки перемоги України над російською агресією. Це включає забезпечення більш рішучої військової, фінансової та економічної допомоги, посилення політичного та економічного тиску на агресора, а також надання Україні надійних гарантій безпеки з боку ЄС, США та країн G7.
Щоб досягти справедливого і сталого миру, міжнародна підтримка має бути стійкою. Держави та суспільства повинні мати готовність стримувати агресора та гарантувати, що він не зможе відновити війну. Це вимагає:
- подальшого збільшення оборонної та фінансової допомоги,
- зростання внесків ЄС, європейських держав та союзників з Далекого Сходу,
- надійних гарантій безпеки для України, включаючи членство в НАТО або розгортання міжнародних сил для підтримки мирного врегулювання.
Зупинка російської військової машини та унеможливлення використання війни як інструменту автократичними режимами можливі лише тоді, коли суспільство усвідомить величезну ціну агресії та визнає її міжнародним злочином, якому немає виправдання.
Український досвід міжнародної адвокації дає змогу розширити співпрацю з громадянськими суспільствами ключових країн-партнерів. Це стосується боротьби з конфліктами, тенденціями звуження свобод та авторитарними впливами, що потребують сильної громадянської позиції. Серед них – зловмисний політичний популізм, дезінформація та тиск на громадські організації.
Разом із партнерами з Фундації Відкритого Суспільства та фондами Центральної і Східної Європи ми підтримуватимемо ініціативи громадянської активності та солідарності. Також працюватимемо над підвищенням обізнаності про важливість свобод та демократії, їхнього захисту.
Фонд та партнери з громадянського суспільства працюватимуть над зближенням з країнами Глобального Півдня, щоб спільно виробити ефективні відповіді на незаконну агресію та її глобальні наслідки. Ми підтримуватимемо розвиток мереж громадянського суспільства, адвокаційні ініціативи, експертні діалоги та спільні політичні напрацювання для міжнародних інституцій. Також посилюватимемо співпрацю з організаціями та мережами Фундацій Відкритого Суспільства у Європі та за її межами.
Як ми бачимо досягнення цілі:
- Адвокаційна діяльність українського громадянського суспільства допомагає утримувати високий рівень міжнародної підтримки України в Європі та США;
- Українські та міжнародні партнери спільно працюють над обмеженням ресурсів росії для ведення агресивної війни;
- Аналітичні центри, громадські організації та ЗМІ розширюють співпрацю з країнами Глобального Півдня. Вони налагоджують партнерства, знаходять спільні інтереси, беруть участь у багатосторонніх форумах та просувають підтримку справедливого миру з боку урядів цих країн;
- Українське громадянське суспільство сприяє деколонізації підходів до російських студій на Заході та Глобальному Півдні, спростовуючи імперіалістичні історичні та політичні наративи кремля;
- Покращено міжнародну обізнаність щодо порушень громадянських свобод, культурних, економічних та політичних прав корінних народів, які перебувають під контролем російської федерації;
- Україна ділиться досвідом із громадянським суспільством у країнах, що стикаються з антидемократичними загрозами, допомагаючи їм зміцнювати демократичні інститути в кризові часи.